FT8

SM5DAJ

WSPR AND JT65 & FT8

Ny digital mode!!!! . 

Detta fungerar så att man sänder  sin anropssignal under 2 minuter, 

 på där för av sedd frekvens och så får man rapporter tillbaka via internet.

Up date 2018-08-30

12

 

20180203

 

 

Första gången jag fått signaler över till Antarctica.

 

 

Ett försök kl 0300UTC gav detta resultat. .

Först kom VY0ERC straxt efter svar från W. Nu endast 0.2Watt.

 

Kollar man närmare framgår det att W4MO använder 5Watt för samma sträcka.

*************************************************************

 

Första försöket på 7 Mhz över denna antenn gav överraskande resultat.

Jag täcker större delen av Europa och även över till USA.  VO,W1.CG3,WA9.

20170711

GM0HCQ/MM

 

En flytande WSPR mottagare på 10 Mhz blev synlig på frekvensen . från forsknings fartyget  James Clark Ross.

*******************************

Efter att ha följt signalen från mottagaren  på James Clark Ross kan man se att signalstyrkan ökade under hela dagen.

Fartyget ligger 1882 Km bort.

WSPR test med 200mW från TX på 10Mhz. Under en dag.

 

***********************************************************

    FR1GZ

 

Under en hel timma lyckades jag ha kontakt med FR1GZ på10 Mhz. Här körde jag med 5 Watt till antenn 

för att ha så säker kontakt som möjligt.

*****************************************************************

20170623 

 

  

 

Kvällens övningar gav detta resultat, med 1Watt ut mottogs mina signaler , på dessa platser.

Nu kom rapporter från ZS, FR5 &VK.

20170415

 

TEST PÅ 14MHZ.

Med 1Watt till antennen svarade USA Japan & Australien samt Indien.

 

 

 

************************************************************************************

EXTRA PIRATER PÅ BANDEN.

PIRAT "SM5DAJ" PÅ JT65. 80 Meter.

 

 

Nu nya PIRATE QSO på SSB 20m.

 Nya spår  efter den som använder min signal svart på banden. 

 

Redan 2014 var piraten i gång.

 

Här har "" jag "" varit QRV på 3 CM, och på CW.

***************************************************************************************************************************

 

Dubbel riktad kontakt över JT65.

 

Detta är programvaran för  att kunna köra JT65.eller FT8

Längst upp ett spectrum över mottagarens USB här fanns 2 stationer i mottagarens passbandet.

 

 

Mina första försök med digital mode,efter avslutad sändning kan man se var signalen är mottagen.

Detta på 10Mhz. Samt  utan KW och stora bemar.

 

De intressanta med detta är att jag kan se var mina signaler är mottagna.

Konditioner mot Japan.

Detta var den mest fantastiska dag jag varit med om

De gula markeringarna visar var mina signaler togs emot.

Här täckte jag hela Japan med 18Mhz , jag hann inte köra alla som ropade.

Efter ett CQ kom de 5 svar samtidigt.

*******************************************************

Trots allt otyg på banden kommer de ljuspunkter.

Jag är avlyssnad i Costa Rica. TI.

Någon form av lyssnare.

 

20170407

IC 7300 Remote.

 

Med de senaste Digitala mode FT8 som är 4 gånger snabbare än JT65 är de bekvämt att har allt på samma skärm.

Up date 20171012

 

Detta var första öppningen mot USA sedan jag startade på digital trafik , detta är från 18Mhz med FT8.

Ett större antal QSOn kördes under denna öppning. 

Bilden visar var mina signaler avlyssnades.  N6WS fanns ute på västra sidan av USA:

Detta är QSL från några körda DX..på FT8.   

Mitt första QSO med Brasilien & Indonesien 10500 Km med 40 Watt. Detta på 10 Mhz.

 

Mitt första QSO med Syd Afrika på 10 Mhz .                      CE4SFG blev mitt första QSO med Chile PÅ 14 Mhz.

 

Intressat att få A61QQ United Arab Emiraten på 24Mhz.    Första QSO på 14 Mhz blev Japan JI1SVY

Ett bevis att antennen även fungerar på 24 Mhz.

 

första QSO med Bolivia 11750 Km på 10Mhz .                 Samt även Bahrain på 18 Mhz.

 

 

Första QSO medThailand på 10 Mhz .                                           Mitt första QSO med Indonesien på 10 Mhz.

  

Inte varje dag man har QSO med India.                                                  SYD AFRIKA PÅ 17M

 

 

Indonesien på 17Meter.

 

 

 

Mitt första QSO på 80m via FT8.

 

Detta är signal bilden av mina 3 Watt och antennen  är mitt balkong räcke !!!!

.                                         

Jag har aldrig kört så många DX under så kort tid under mina 50 år som radioamarör.

  

FT8